
Elizabeth Taylor in Suddenly Last Summer (1959). Foto Burt Glinn
In de jaren vijftig en zestig werden Magnumfotografen ingehuurd om met hun camera rond te sluipen op Hollywoodfilmsets. Zij gaven een fascinerende blik achter de schermen van die glamourwereld in de periode 1952-1985, nu te zien in de tentoonstelling Magnum On Set in het Gemeentemuseum Helmond.
De fotografen van het beroemde Parijse fotoagentschap grepen vooral hun kans op momenten tussen de opnames door, waarin de filmsterren zoals Marilyn Monroe, Buster Keaton, Elizabeth Taylor en Romy Schneider ongedwongen ‘gevangen’ konden worden. De foto’s zijn hierdoor spontaner en vormen een welkome afwisseling op de geposeerde stillfoto’s die in grote oplages aan de pers geleverd werden.
Dit waren de hoogtijdagen van de stillfotografie in Hollywood. Voor films als The Seven Year Itch (1955), Rebel without a Cause (1955), Zabriskie Point (1970) en Planet of the Apes (1968) werden Magnumfotografen voor grote bedragen ingehuurd. De opnames van The Misfits (1961) werden zelfs door negen fotografen vastgelegd.
Magnum Photos werd in 1947 opgericht door Robert Capa en onder andere Henri Cartier-Bresson. Capa opende ook de deuren naar de Hollywoodsets, waar hij al in de jaren veertig was beland door zijn vriendschap met John Huston en affaire met Ingrid Bergman.

James Dean en Natalie Wood in Rebel Without a Cause (1955). Foto Dennis Stock
James Dean kon geen stap verzetten zonder fotograaf Dennis Stock in zijn kielzog, en hun vriendschap werd vorig jaar weer geportretteerd in de film Life van fotograaf en filmmaker Anton Corbijn. Stock ‘ontdekte’ Dean als onbekende acteur en bezorgde hem eeuwige roem door de iconische foto met de sigaret en de regenjas. Vanaf de jaren zeventig werd de rol van de Magnumfotografen op de set steeds kleiner door de komst van vaste stillfotografen, die in dienst waren bij de filmmaatschappijen.

Enter a caption
Naast foto’s hangt er in de expositie een groot aantal affiches van Filmmuseum EYE, waaronder deze hiernaast van de legendarische James Deanfilm Rebel Without a Cause. Behalve wegdromen bij de glamoureuze filmstills en posters kun je je in de tentoonstelling ook in comfortabele bioscoopstoelen nestelen voor een filmklassieker.
Vera de Lange
Dit artikel verscheen eerder op het Collectieblog van Filmmuseum EYE .